TestförfarandetTestpersonen skall ordna färgerna så att han/hon först väljer den färg som är i sin färgton närmast 'pilotens' blåa färg. Sedan bredvid den igen den färg som verkar vara närmast den förra färgen osv tills alla färger är ordnadde i en rad. Om testpersonen då tycker att någon av färgerna inte är på sitt rätta ställe, får han/hon korrigera felet. Testaren vänder testknapparna och registrerar resultatet på svarsblanketten (Bild 4 A, B, och C).
![]()
Bild 4. A. Korsningen över färgcirkeln mellan 7 och 15 är så vanlig att den accepteras som normal.
![]() Bild 4. B. Tre korsningar över färgcirkeln.
![]() Bild 4. C. Svår deutan defekt har lett till 10 korsningar över färgcirkeln. Färgerna var i ordning: pilot-1-15-2-14-3-13-4-5-12-11-6-10-7-8-9. I vissa fall är testaren osäker om det avvikande resultatet beror på att ett äldre barn eller en vuxen testperson inte förstår vad han/hon borde göra. Har man två uppsättningar av testknappar kan man testa genom att matcha färger när man testar unga barn . Testsituationen kan varieras tills den motsvarar testpersonens funktionsnivå. [ Testinstruktioner I LEA syntest I Panel 16 färgseendetest ] Uppdateras |